Om att sälja foton på nätet

Ni hittar min shop och min John Bauer-tolkning ”Prinsessan och Björnen” på Tictail!

John Bauer fotokonst i min Tictailshop

 

Att skapa en onlineshop

Det finns lite olika sätt som man kan skapa en onlineshop på och jag tittade på följande:

Society6 / Printler – Här ansöker du bara om medlemskap, laddar upp dina bilder och väljer i vilka format de ska säljas – sedan sköter plattformarna resten. Du behöver alltså inte fundera över vilket papper som är bäst eller hur du ska hantera missnöjda kunder. Perfekt för dig som vill att din shop ska rulla av sig själv ”i bakgrunden” i din verksamhet – så att du kan fokusera på andra saker.

Tictail och Etsy. För dig som vill ha kontroll över hela processen och som vill ha direktkontakt med dina kunder, men som inte orkar hålla koll på olika betalsätt och hur man bygger upp en shop från grunden. Jag valde Tictail, för att det från början är ett svenskt företag och för att jag bryr mig om detaljer. Jag vill kunna sätta en personlig prägel på alla leveranser och välja fotopapper själv.

WooCommerce via WordPress. För dig som vill skapa en shop helt från grunden.

 

 

Att välja fotopapper

Det som jag tyckte var absolut svårast i hela processen, var nog att välja papper. Jag velade väldigt mycket mellan både olika leverantörer och olika pappersytor. Tillslut landade jag på ett 230gsm matt papper, som jag beställde via PrintsByDKJ. Det är ett labb i Växjö, som flera fotografer jag känner använder för att beställa förstoringar till sina bröllopskunder. Daniel, som driver företaget, är otroligt proffsig och hjälpte mig mycket i mitt velande. Det var han som tipsade mig om det matta pappret, som jag nu använder till alla mina printar och även till mina ”tack för din order”-kort.

Att tänka på

Tjocklek – Ju tjockare papper du väljer, desto lyxigare känsla.

Struktur – Ger en konstnärlig känsla och får fotot att kännas mer ”målat”.

Yta – Glansigt, halvglansigt eller matt papper? Jag älskar matt papper. Dels för att det inte reflekterar ljus, när det hänger på väggen (spelar bara roll när du använder posterhängare – tavelglas reflekterar ju ändå, oavsett papperstyp). Och dels för att jag är en sån där dassig person, som gillar när bilder är allmänt kontrastlösa. Och det typiska för matta papper, är att det inte går att få svart helt svart. Utan det blir dass-svart. Med de glansigare papperna så får du djupare svärta, därför är dessa bättre om du gillar kontrastrika fotografier.

Vithet – Vitt är vitt, tänker man. Men nej, det finns kallare vitt, neutralt vitt och varmare vitt. Ett kall-vitt papper gör hela bilden kallare och varm-vitt tvärt om. Detta påverkar hela utskriftens utseende och känsla, så det är otroligt viktigt att man testar detta innan.

Tips!

Beställ ett par pappersprover innan du bestämmer dig. Pappersprover är utskrifter i mindre format, på de olika papper som du är intresserad av. Det är väldigt intressant att testa olika ytor, strukturer och tjocklekar, för att jämföra och se vad du gillar bäst.

 

 

Limited Edition & Signering

Jag har valt att sälja mina printar i begränsad upplaga (200st, fördelat på tre storlekar), för att jag vill att det ska kännas speciellt när man beställer en bild från mig. Det ska inte vara en massproducerad bild från IKEA liksom. Det är ett konstverk! Och när man säljer i begränsad upplaga, så ska alla bilder signeras och numreras. Så att man kan se vem konstnären är och vilket exemplar av de 200 som man har i handen. Mitt motiv är väldigt dovt och mörkt, så jag signerar med en permanent silverpenna.

När jag började googla det här med signering, så insåg jag att det var en himla diskussion om det här med att signera på fram- vs baksidan. Om signeringen ”förstör” bilden eller inte. Själv tycker jag att signeringen är fin och jag menar.. har man köpt en limited edition, så vill man ju att det ska synas – eller? Jag vill det i alla fall!

 

Fyrkantiga etiketter, som jag pryder mina kartonger med.

Runda etiketter som jag använder för att försluta silkespappret som jag viker/rullar in mina posters i.

 

Tackkort och etiketter

Eftersom jag har personlig kontakt med mina kunder och packar alla ordrar själv, så vill jag ju såklart sätta en personlig prägel på allt som skickas. Så det blev ett himla velande med layouten av dessa också. Man tror inte att det är så mycket jobb med såna här små detaljer, men tro mig, det är det!

Tack för din order – Jag printade 10x15cm tackkort på samma matta papper som mina posters. Kom ihåg att ange min shop’s hashtag, #ElinKeroPrints och min mejladress, men glömde att skriva ner mina sociala medier… Facepalm på den. Så det får jag skriva till i nästa beställning av tackkort.

Etiketter – Jag beställde både runda etiketter och fyrkantiga etiketter från StickersApp. Kollade runt lite på olika sajter, men det var lite bråttom och dessa var de enda som erbjöd expressfrakt och där man kunde ange egna mått. Nästa gång ska jag dock vara noga och kolla att det är matta etiketter jag beställde, för nu blev det högglansiga. Lite av en besvikelse, eftersom de därför känns lite barnsliga.

 

Packa ordrar till egen shop

 

Emballage & Frakt

Min ”Prinsessan och Björnen” säljs i A4, A3 och 50×70, så jag packar olika beroende på vilket format som ska skickas. Till A4a har jag tjockare kuvert (har dock fått tips från DKJ-Daniel om att köra lite tjockare kartonger i framtiden, så att jag kan skicka billigare med Posten Varubrev). Till A3 har jag idag papprullar (men ska köra på samma kartonger som till A4’orna i framtiden). 50×70-printarna packas också i 50x8cm papprullar.

Alla bilder lindas först in i silkespapper, innan jag sätter dem i sin kartong.

Jag skickar med Postens tjänst ”Skicka Direkt”. Jag har ingen aning om vad som egentligen är bäst, men jag tyckte att det verkade smidigast såhär i början, när jag bara säljer en enda bild (och det i begränsad upplaga). Jag slipper nämligen bli avtalskund och det är både billigare och lättare att följa alla leveranser, än att gå direkt till posten och be dem skicka.

Tips!

– Med bredare diameter på papprullarna, så blir det både lättare att rulla ihop dina posters – och kunden får en bättre upplevelse när de packar upp.

– Bra prylar att inhandla till den här processen (förutom packmaterialet) är en laserskrivare (till adresslappar), en bra papperssax och en tejpdispenser.

 

 

Produktbilder

Det roligaste i hela den här processen (förutom lanseringen och att se sin bild i stort format för första gången), var helt klart att ta produktbilderna! Jag har tagit mycket produktbilder genom åren, men det är en speciell känsla när man ska ta sina egna!

Tips!

– Om du inte har tillgång till en inspirerande och inbjudande miljö där du kan fotografera dina bilder, så kan man också köpa stockbilder på olika rum och photoshoppa in sina tavlor.

– Tänk på att fotografera på platser där man kan se hur stora de olika posterstorlekarna är i förhållande till möbler eller liknande.

– Ta reda på/bestäm dig för vilka typer av ramar/posterhängare som du tycker att dina bilder passar bäst i och fotografera produktbilderna med dessa. Detta är superbra inspiration för dina köpare. Jag har t.ex. nyligen insett att min favorit (förutom posterhängare i trä), är inramat med svart ram och svart passepartout, samt de supermoderna ramarna utan baksida:

 

Svart passepartout

 

 

Hoppas att ni gillade detta inlägg!

Har ni några fler frågor kring att sälja foton, så ställ dem i kommentarerna! <3

13 kommentarer

Kommenterarens avatar

Hej!

Jag får inte Arkiv ”knappen” i menyn längst upp att fungera 🙁 Är det min dator som brallar eller?

Kram

Kommenterarens avatar

Ahhh nej det stämmer att den inte fungerar – ska kika på det! Tack för feedback 😀

Kommenterarens avatar

Jag undrar vart ramen utan baksida är köpt någonstans, den är så himla fin 😍

Kommenterarens avatar

Hur säljer man lättast bilder ifall man inte är en känd fotograf, som du? 🙂

Kommenterarens avatar

Alla sajter som jag nämnde utan WordPress är superbra även om man inte är känd. Där får man synas på sajten, bland alla andra fotografers bilder 🙂

Kommenterarens avatar

Hur säljer man lättast bilder om man inte är en känd fotograf som du? 🙂

Kommenterarens avatar

Tack för ett riktigt bra och utförligt inlägg! Märks verkligen att du sätter dig in i det du gör och lägger energi på oss läsare. Inspirerande 🙂

Kommenterarens avatar

Åh! Min bild 😍Jag gillar verkligen att du skriver på framsidan vilken bild i ordningen det är. Jag vill ju att folk ska se vem som står bakom den <3
Jag ser att du satt upp den med svart passepartout, varför har du valt det istället för vitt? Ger det en annan känsla till bilden? Jag har inte ens tänkt på att använda annat än vitt men nu när jag såg din med svart så började jag fundera på det istället.

Kommenterarens avatar

Yay! 😀 😀 😀 Och ja, jag hade först inte heller tänkt på att man kan ha svart passepartout, tills jag såg en bild på instagram och ba WOW VAD SNYGGT! Minns du under min föreläsning när det var en person som sa att ”ändra bakgrunden i Photoshop till något mörkare”? När jag höll på och beklagade mig över att ni inte såg ordentligt på projektorn, för att min bild var så mörk? Det är av samma anledning som jag tycker att den här bilden passar extra bra med svart passepartout – motivet är så mörkt, att detaljerna kommer fram bättre när det är något mörkt runt om. Sen är det absolut snyggt med en vit passepartout också, för att det är skönt att få lite luft ut till ramen när motivet har så mycket detaljer. Men ja, jag blev nog lite kär i svart ändå. Det är lite speciellt också, för jag har inte sett så många ha det 😀

Kommentera