full screen header

Frågor & Svar #23 - Om min träning

Nu har jag samlat ihop och svarat på frågorna som ni ställde till mig i inlägget Från soffpotatis till att springa en mil!
 
 
 
Annonslänkar: Favorit-tights från Aim'n (älskar att de är höga i midjan) & topp med coola mesh-detaljer från Adidas
 
 
 
Brukar du få håll när du är ute och springer? Eller om du hade det i början men kanske tränat bort det? Isf hur gjorde du det? :)
 
Jag har det till och från! Jag brukar oftast få det när jag går ut för hårt utan att vara riktigt uppvärmd. Har väldigt lätt för att bli lite ivrig hehe... Sen har jag läst någonstans att man kan få håll för att magen "skumpar" så när man springer och att det blir värre om man druckit för stor mängd vatten eller ätit precis innan. Har testat att sträcka ut magen lite mer (tänka på hållningen) när jag springer och får håll och det lindrar lite i alla fall :) Men framför allt så försöker jag värma upp bättre när jag har fått håll lite för många gånger i sträck.
 
 
 
Två saker jag är nyfiken på, ett vad har du för träningskläder (Du kanske kan visa dem i en video)? Två hur ser dina rutiner ut? Alltså när går du och lägger dig? När kliver du upp? Hur länge är du då ute och springer. Hur långt innan du måste iväg till jobbet eller så kliver du upp så du hinner med att träna osv.
 
Mina rutiner är lite off just nu på grund av sommar, värme, förändrade arbetstider och behovet av mys med min kille på mornarna (haha), men jag ser inte det som ett nederlag. Jag känner absolut att jag vill komma tillbaka till dem när hösten kommer, när det blir mörkare tidigare och man behöver lite mer energi. Tills dess ska jag passa på att bara njuta av sommaren och mitt "semestermode"!
 
Men så som jag känner att jag mår bäst, så går jag och lägger mig klockan 22.00, stiger upp klockan 06.00, är ute i ungefär en timme (promenad eller löpning spelar ingen roll), sedan käkar jag frukost och gör mig i ordning på en timme, för att sedan dra till jobbet. Så jag kliver alltså upp 2h innan jag ska dra iväg till jobb.
 
Ang. mina träningskläder: Jag skulle absolut kunna göra en video där jag visar upp dem. Får fila på det! Men så länge så ser ni mitt favoritset just nu på bilderna i detta inlägg! :)
 
 
Som sagt (med adlinks): Mesh-topp från Adidas, höga tajts från Aim'n och Energy Boost-skor från Adidas.
 
 
 
 
 
 
 
 
Undrar hur ofta du är ute. I början var det väl en timme varje morgon men kör du fortfarande det? Det är så coolt att du lyckats! : D
 
Jaaaa, jag älskar wow-känslan jag har i kroppen! Wie! När jag gick över från att gå till att springa, så drog jag ned på antalet träningspass. Jag kände att kroppen blev sliten av att plötsligt köra på så hårt och jag gick runt och kände mig väldigt energilös. Nu kör jag löpning (eller motsvarande kontitionsträning) 3 dagar i veckan och ett pass med styrketräning. Ibland kör jag och Filip även badminton, men det är mest bara på skoj (även om man såklart blir svettig av att hoppa runt haha).
 
 
 
Jag sprang mycket för ett par år sedan men tappade allt när jag fick ont i ett knä. Men blev sugen nu igen! :) Eftersom du skrev att du också fått lite ont i knäna, har du några mer tips hur du gör när du får ont? Några speciella stretchövningar eller är det bara att du tar det lite lugnare?
 
Jag fick väldigt mycket känningar i knäna i början, men jag tror att det handlade om att jag gick från 0 till att belasta knäna rätt intensivt på väldigt kort tid. Det jag gjorde var i alla fall att sluta springa på asfalt, köpa nya skor (vet inte om det påverkade men iaf), börja träna benstyrka, ta en paus helt från löpträning under en vecka och sedan lägga in 2 dagars vila mellan löppassen under några veckor. Nu har jag inte känt av någonting på över en månad och det är sååå skönt!
 
 
 
 
 
 
 
Hur gjorde du precis i början för att lägga om både dygnsrytm, kost och dessutom börja träna? Var det ren vilja och envishet?
 
Det är så svårt för mig att kliva upp ur sängen dagar då jag är ledig och ännu svårare att gå upp tidigare dagar då jag ska iväg till jobbet. Har du något tips? Det hjälper ju inte direkt att både min sambo och min katt ligger kvar och snarkar. Kvällar verkar inte fungera för mig att träna på. Jag är alltid alldeles för trött då.
 
I början var det verkligen ren och skär vilja, men också planering. Superviktigt, eftersom ett av mina största problem är att jag skiter i att äta när jag inte vet vad jag är sugen på/inte har något hemma (inte särskilt smart, men rätt uppenbart att jag behöver ett veckomatsedel för att få i mig det jag behöver). Jag hoppade ju på ett program, så jag behövde inte planera själv, vilket var rätt skönt. Att veta när jag ska äta (typ hela tiden men ändå haha) och vad, samt bli lite tvingad att gå ut. Men sen var det ju såklart jag som följde schemat och det var lite av en struggle i början. Men det går över, när man kommer in i en rutin :)
 
Sen kan jag säga att jag inte går upp så tidigt på morgonen längre. Jag hade verkligen kommit in i en skitbra dygnsrytm och hade inte alls svårt för att gå upp tidigt. Det var SÅ skönt. Men. Verkligheten hände. Det är så otroligt svårt att ha en sådan dygnsrytm när ingen annan i ens närhet har det. Att bli trött tidigt och sedan vilja gå upp tidigt gjorde ju att jag missade en massa mystid med min kille och det var ju inte så kul. Det skulle absolut vara skönt att komma tillbaka till att gå upp tidigare igen, men just nu orkar jag inte riktigt tänka på det och tränar på kvällarna istället. Funkar bättre ihop med sommarplanerna! ;D
 
 
 
 
 
Tack så jättemycket för alla gilla-klickningar och alla kommentarer på förra inlägget hörni!
Det gjorde mig SÅ glad! <3
Spara
Spara
Spara
Spara
10 kommentarer
Malin

Du är en sån inspiration! Tack vare dig tog jag återigen tag i min träning efter att ha tappat allt efter en utmattningsdepression. Då jag arbetade som PT och de var en av orsakerna till vad som släckte mig har träningen liksom blivit något jag förknippar med min utmattning men du har liksom bara "gjort" de, inte krånglat till de! Så okomplicerat! Och eftersom jag älskar fotografering och framförallt dig och dina bilder så har jag bara längtat efter dina inlägg! Dubbel tumme upp! 👍👍 Heja dig!

Svar: Men åh är det sant?! Vad glad jag blir! Det var egentligen samma sak för mig med fotograferingen. Att jag förknippade min depression med att fotografera - men jag kom ifrån det också tids nog och förstod att det inte alls var det som gjorde mig sjuk :) Men ja, komplicerat är det! Massa kram!
Elin Kero

ida

Det är så kul att följa dig Elin! Det peppar mig också!
Jag tog själv upp min löpträning igen precis när sommaren började efter mer än ett års uppehåll. Jag ökade till två pass x30min i veckan för ungefär en månad sedan och har precis börjat känna såna där kickar av glad-hormoner efter passen, och mitt i ett pass kan jag också plötsligt känna att jag får mer energi att vilja öka tempot! jag tycker att det blir kul att utmana mig själv mer och mer, och jag börjar liksom känna ett sug av att jag vill ut och röra på mig.
Jag är så glad att jag faktiskt kan känna den där kicken efter ett pass som så många pratar om, eftersom största anledningen till att jag tog upp min löpning igen var för att skapa goda vanor att ha kvar när jag snart ska trappa ner på min antidepp.
Känner du fortfarande av din depression ibland och tycker du att löpningen hjälper mot det? :)
Kram! <3

Svar: Men åh vad glad jag blir att höra!! :D Jag känner precis samma kickar och det är första gången för mig. Första gången som jag går igång på att träna och första gången som jag längtar tills det är dags för nästa pass! Underbart! 😍 Jag tycker absolut att löpningen hjälper mig mot min depression (som jag absolut känner av och jag antar att jag kommer att få leva med resten av livet). Både för att det ger mig bra rutiner, för att jag känner mig gladare och piggare och för att det känns skönt att ha någonting att sträva efter som varken är kreativt eller jobbrelaterat. :D Kram! <3
Elin Kero

Maria Ekblad - nyföddfotograf i Göteborg

Tack för ännu mer inspo Elin. 😍 har tagit mig ut på löprunda nummer två nu tack vare dig! Ska bli snabbare än blixten. ;)

Svar: Men BÄST!!! :D
Elin Kero

LN

Du är så sjukt inspirerande och imponerande! <3

Det har gått käpprätt åt fanders för mig men jag har inte ihärdigheten och envisheten som du har heller. XD

Känner du någon skillnad i kroppen i vardagslivet? Gällande humör, ork, energinivåer och så vidare?

/Ellen.

Svar: KÄMPA! Ge aldrig upp :-* Hur många gånger har man inte failat innan man äntligen fixar det? :D
Det som är absolut tydligast är hur lätt det blivit att röra sig i vardagen. Att den där sträckan på 4km hem från Ica (som är en knappt märktbart lutande uppförsbacke) gått från att ge mig andnöd och kramp i låren när jag cyklat, till att kännas som en slapp söndagsrunda, som knappt ökat pulsen. Eller hur lätt det blivit att springa i trappor.

Energin och humöret handlar nog mer om att äta regelbundet och att äta bra kost, vilket har varit ganska svårt det senaste, eftersom jag är ute och reser mycket och inte har möjlighet att preppa måltider eller fylla kylskåpet) :) Tänk att det ska vara så svårt eller ett sånt projekt att äta?! Skulle behöva ha det som intresse så att jag lägger mer tid på det ;)
Elin Kero

Camilla

Hei Elin!
Siden du er såå flink å redigere bilder, og tar utrolig flotte bilder selv- kunne du laget en tutorial om hvordan må får en "grain" effekt på bildene?

Stor klem fra norge

Svar: Det kan jag absolut göra! Har dock fått väldigt många önskemål på olika sorters tutorials som ni vill se, så jag får samla alla i min lista och göra dem när jag får tid! <3
Elin Kero

Elina

Elin!! Det jag undrade över, som jag dock trodde någon annan skulle fråga till ditt inlägg, men såg nu att ingen hade gjort haha, var om du sett skillnad på din kropp utseendemässigt? Det jag tycker mig se i dina vloggar är att du ser mer "tightare ut", som man kan säga så? Jag tycker du alltid är jättefin så ingenting så jag menar med utseendet, men jag tänker mig att om man plötsligt börjar köra igång hårdare med att röra på sig i form av löpning och långa promenader så ger det ju resultat på kroppen fysiskt också. Så förutom att du orkar mer, känner dig piggare och så, har du själv tänkt någonting på det ytliga?
Du är en sån inspiration för mig i allting du gör! Önskar jag bodde i Stockholm ibland så man kunde få chansen att hänga med dig någon gång :D

Svar: Jag vill tyvärr inte prata om utseendet, så jag är glad att frågan inte kom haha :D <3 Tycker att det måste finnas några ställen på nätet där man kan läsa om kost och träning ur ett rent hälsoperspektiv (vilket var anledningen till att jag började löpträna från första början) och inget annat. Vill absolut inte dissa din fråga, utan vill bara prata om träning på det sätt som jag tycker att det hjälpt mig :-* <3
Elin Kero

Evelina

Åh, alltså du och din blogg är verkligen MAJOR inspo! Har en ganska random fråga, men har funderat och försökt klura på det här i flera timmar, och tänkte att du kanske har bättre koll eller teorier än vad jag har.. https://www.instagram.com/andreahegard/ har världens glow på sina bilder.. Tänker att det är för att hon kanske alltid använder blixt? Eller att det är nånting med redigeringen? Eller alltid hittar superljus? Mina teorier har t.o.m. gått till att jag måste börja sola massor för att det kanske är för att hon är så tanned, haha.. Liksom, vad tror du, hur sjutton gööör hon liksom? KRAM

Svar: Haha! Det bästa är nog att fråga henne :-* Även om det med alla bilder man ser är en kombination av allt som ger den där looken som man crave'ar :D
Elin Kero

johanna

jättefina bilder!

Julia

Elin!! Så fina bilder! 😍

Anonym

Du är så peppande! Så himla snygg! Härligt att följa dig. 😃

Svar: Men tack så mycket! <3 <3
Elin Kero