full screen header

Hur har det gått med min 'förändring'?

Alltså tack för peppen och alla tips på inlägg jag kan skriva! Känns så skönt att ni gillar min blogg
även om jag tycker att den är världens tråkigaste just nu. Men det ska det bli ändring på, vi börjar nu! <3
 
 
 
 
För fyra och en halv vecka sedan hoppade jag på en 8-veckors träning- och kostrådgivningsprogram hos en online-PT.
Vill ni höra mig berätta varför, så kan ni scrolla ner till videon här nedanför, men kort och gott: En kombination av stress, otroligt dåliga matvanor (fler överhoppade än ätna måltider, mer snacks och skräpmat än vanlig mat), stillasittande jobb och oroande symptom (yrsel, hjärtklappning, andnöd och väldigt högt blodtryck).
 
I videon berättar jag också hur bra det kändes efter bara fyra dagar av rörelse och bra mat - och i det här inlägget tänkte jag berätta vidare om hur det gått och hur jag känner mig idag! Lite mer än en månad senare! :D
 
 
 
 
 
För det första så var jag väldigt osäker när jag signade upp mig på detta, för jag har alltid misslyckats med liknande upptåg i mitt förflutna. Speciellt om jag både försökt träna OCH laga mat varje dag (och inte äta godis och chips) på samma gång. Det har liksom varit för mycket för mig. Om jag bara satsat på träningen så har jag kanske pallat en månad eller två, sen har det runnit ut i sanden. Men med maten har det varit helt lönlöst. Jag har bara inte fått till det. Det har alltid funnits något (eh, cola) jag är alldeles för sugen på.
 
Så ja, jag skämdes lite inför mig själv (att jag ens tänkte tanken ännu en gång?!) när jag väl bestämde mig för att köra. Men någonting var annorlunda den här gången. Jag hade verkligen bestämt mig. På riktigt. Inte sådär som man kan göra för att man någon gång fått för sig att man inte ser tillräckligt bra ut. Utan jag bestämde mig som om det var mitt livs viktigaste uppdrag. Mission: Rädda min kropp från hälsofara och rädda mitt psyke från ytterligare en depression.
 
För mig är den här resan så mycket mer än kost och träning. För mig handlar det framför allt om att stressa ner, hitta en balans i livet mellan jobb och ledighet - och om att bli en lyckligare människa. Parallellt med detta har jag skurit ner på frilansuppdrag och gör nu inga jobb utanför Indiska.
Varför? För att detta stress-samhälle är skit, för att jag inte har varit ledig och på riktigt kopplat av sen jag var sjukskriven för depression 2013 och för att jag har insett att mina prestationer inte gör mig lycklig. Det är mitt fria liv som gör det.
 
 
 
 
 
 
Saken är den att det har gått otroligt bra. Inte för att det har varit superlätt alla gånger - framför allt inte med maten - utan för att jag verkligen känner skillnaden. Jag vet inte huuuuur många gånger som läkare, psykologer, vänner, familj, artiklar och nätet i allmänhet sagt till mig att "träning är det bästa för att bekämpa depressioner". Men det är en sak att ha den faktan i huvudet och det är en helt annan sak att applicera den på sitt liv. Hur många av oss har inte någon gång försökt att ändra på sina vanor? Det är ju nästintill omöjligt faktiskt. Men babysteps, hörrni. Babysteps. Och rätt tajming.
 
Hade jag börjat den här resan i november, så hade jag förmodligen inte varit lika motiverad. Men att göra detta i takt med att våren blommar ut är lite som att cykla på elcykel. Man måste självklart trampa på själv för att komma någon vart, men får samtidigt en rejäl skjuts framåt!
 
Just nu känner jag mig frälst.
 
Klockan ringer 05.30 på morgonen och då är det upp och hoppa. För att ni ska förstå hur sinnessjukt detta är, så ska jag tala om för er att jag alltid definierat mig själv som en kvällsmänniska. Jag är den där typiska kreativa själen, som har suttit hela nätterna och skapat och inte gått och lagt mig förrän sex på morgonen. Men man ÄR ingen kvällsmänniska - har jag insett. Man GÖR SIG till en. Man VILL vara vaken. Och jag ska tala om att beslutet att ställa om mig till att stiga upp tidigt på morgonen är något av det bästa jag gjort.
 
 
 
 
 
 
Självklart har jag fått offra någonting: Min sena-kvällar-surf-och-pillipill-med-sociala-medier. Men det var en vana som jag ändå inte gillade, för den gjorde att jag hade svårt att sova på kvällarna, eftersom det fick mig att tänka så mycket på jobb. Jag går nu och lägger mig mellan 21-22, vilket gör att jag får sova mina 8h som min kropp behöver. När klockan ringer känns det inte som att klockan är 05.30, för jag har sovit och framför allt så är det ljust ute.
 
Imorse var jag ute, precis som alla andra mornar.
När jag snörade på mig skorna, så hade solen precis passerat horisonten, frosten låg som ett tunt, glittrande täcke över trädgården och det var helt tyst. När jag är ute och går/springer, så är det inte för att prestera, utan jag är ute för att supa in den tidiga morgonluften och vila ögonen på allt vackert som finns omkring mig. Jag använder inte runkeeper eller någon annan mätningsapp, utan jag är ute ungefär en timme och då spelar det ingen roll om jag stannar till ibland och kisar mot solen - eller får flippen och crazyspringer längs stigen som går över fältet.
 
Och jag älskar det!
 
Som jag skrev innan så känner jag mig frälst. Det är någonting med mina morgonpromenader/springturer som får det att börja bubbla av lycka inombords. Solen stiger sakta på himlen, fåglarna kvittrar i träden och luften blir varmare och varmare. Hela jag fylls av glädje, harmoni och så mycket energi. Jag vet att detta är vad man säger händer när man rör på sig, men jag har aldrig tidigare i mitt liv känt det så starkt.
 
 
 
 
 
 
Vad jag mer har märkt för skillnad
 
Detta är nog det absolut bästa med hela förändringen: Den känslan jag känner när jag är uppe före världen.
 
Förutom det har jag gått från att hoppa över frukosten alla vardagar (pga att jag 1. Inte är sugen på att äta. 2. Inte gillar frukostmat. 3. Inte hinner, för att jag snoozar för länge) till att sitta och njuta av solskenet som skiner in genom fönstret, medan jag käkar grapefrukt och yoghurt med frysta bär och wahlnötter. Frysta bär, som typ var det värsta jag visste innan för att det är så surt, men som nu är näst bäst - efter bananplättar ;)
 
Min mage gör inte ont längre och jag är sällan hungrig, för att jag äter regelbundet.
 
Min hy är finare än någonsin (TILL OCH MED UNDER MENSEN!!! WOW!!), för även om jag inte lidit av acne på många år nu, så har de mindre finnarna ändå ploppat upp här och där, med jämna mellanrum. Nu har det snart gått fem veckor utan att jag haft en enda finne (!) och det bästa av allt är att MINA EKSEM ÄR BORTA! Alltså jag vågar inte ropa hej än, för man vet ju aldrig, men alltså på riktigt.. jag vill gråta...
 
Jag har inte ont i axlarna och ryggen längre.
 
Och framför allt så mår jag så himla bra. Jag hoppas SÅ att detta håller i sig. Det är så skönt att vara ute i naturen igen (ofta!) och att för en gångs skull inte stressa sig igenom varenda eviga dag.
 
Detta har verkligen varit något av det bästa jag bestämt mig för att göra.
Någon av er som tagit ett liknande beslut? Hur går det för er?
 
 
Lovar att återkomma igen när den här 8v-perioden är slut! <3
Spara
Spara
Spara
Spara
Spara
41 kommentarer
bylittlenea.blogg.se

Så inspirerande att läsa! Jag är i ett annat läge, men letar ändå efter nya sunda rutiner att lägga till. Tänker på det som att jag tillför bra och fina saker snarare än att jag måste offra något. Men för mig, efter 1,5 år som sjuk i utmattningssyndrom är träning fortfarande en promenad och lätt yoga. (även om jag längtar ihjäl mig efter regelbundna löprundor) men som du skriver: babysteps! Huvudsaken är att en börjar någonstans. Så fint att det känns som att du är på rätt väg :))

Maowlin

Så himla härligt att läsa! Som hundägare så kliver jag också upp 5.30 för att hinna gå en ordentlig promenad eller springa en runda innan jobbet med hunden. Älskar det inte alla morgnar men de allra flesta. Det är också något jag inte hade gjort/börjat med utan henne men som verkligen har berikat mitt liv. Morgonstund har verkligen guld i mun (även i mörka Norrbotten på vintern..)!

Gällande mat så tycker jag det är otroligt tråkigt att laga mat åt mig själv och har väldigt mycket på schemat efter jobbet vilket innebär att jag käkar mycket matlådor för att inte trilla i skräpmatsfällan. Satsar därför på goda matlådor (lagar mat ca en dag i veckan) och har alltid en färdig sallad i kylen som jag tycker piffar till den tråkigaste matlåda :)

Sanna

Alltså hur inspirerande är inte du då <3 Så himla mäktigt att du verkligen orkade ta tag i det och fortfarande orkar. Borde verkligen verkligen verkligen börja med något liknande. Vill ju så gärna skjuta med min båge men är allt för in i helvete svag för att klara av den så borde träna upp styrkan i armar, axlar och övre delen av ryggen (muskler ingen hästmänniska har typ) men får inte till det med heltidsplugg och typ minst 25 % jobb. Men en dag ska jag också!!! Och att få läsa din resa är helt otroligt peppande och magiskt. All lycka till dresten av dessa 8 veckor och förhoppningsvis all framtid! <3

Amanda

Åh vad underbart att höra Elin! Och verkligen inspirerande, rycker i benen på mig redan nu :) Jag har en längre period alltid drömt oroliga drömmar efter sju, så nu försöker jag att somna tidigt och istället komma upp på mornarna och håller med om känslan är som bäst när man är uppe före alla andra och stunden känns helt som sin egen och prestationslös. Har dock en bit kvar för att hitta balans i livet när det kommer till stress, men så skönt att läsa att det går och att man inte hela tiden behöver göra allt som går .

johanna

alltså tack för länken, jag behöver verkligen få ordning på mina morgonrutiner, har så svårt att komma upp på morgonen. Och vad härligt att höra att det fungerar för dig!

Rode Gradin

Det är inlägget var så bra! Håller med dig om de där tidiga morgonpromenaderna när solen precis gått upp - så vackert, får aldrig nog!

Älskar hur du gör dina videos också, så härlig känsla i dem. :) Ser fram emot fler!

emblas.se

Grymt jobbat, you go girl! :D
Jag löptränade på hög nivå för några år sedan, och jag har nog aldrig mått så bra som jag gjorde då. Dock fick det konsekvensen att jag rasade i vikt :/ Nu försöker jag träna lite lugnare (yoga och meditation) och äta balanserat.
Funkar skitabra än så länge! :)

Din motivation verkar iallafall vara på topp och då finns det inte mycket som kan stoppa en! <3

kram
Emma

Elin

Wow! Va träning kan hjälpa kroppen på så många olika vis!
Jag kommer från en "träningsfamilj" och träning har alltid funnits där sen jag var pytteliten men ändå är det så fascinerande och så inspirerande att höra hur mycket detta har hjälpt dig. Jag tränar fortfarande aktivt och kommer inte sluta för att det är min vardag (som att gå i skolan eller till jobbet). Det jag ville säga var att jag önskar dig all lycka till i fortsättningen och jag hoppas verkligen att du stannar där, med träning och matvanor som passar just dig.
Och finns det något bättre än tidiga morgnar med solen skimrande mellan träden och disen som ser så magiskt vacker ut?! Åh <3 Fortsätt så!!

★ Orsakullan som blev mamma vid 20, numera även lärare och doula ★

Jättebra inlägg :). Imorgon ska jag ställa klockan och ta mig en tidig morgonpromenad jag med, det är ju bland det härligaste som finns :).

johanna

när jag läser ditt inlägg så får du mig att vilja göra en total omvändning i mitt liv! herregud vad man inspireras av dig!

Lisa

Hej hej!
Duktiga du! Bra jobbat!
Vart hittar man bryggan du fotat på sista bilden?
Skulle gärna vilja åka dit !
Kram Lisa

Klara

Åh gud vad underbart!!! Häftigt?
Kan du inte berätta lite mer om vad du konkret har satt upp för "nya rutiner"/hur du gjort kanske man kan ta efter något ha ha :)

Maria Linnea

Måste verkligen testa på något liknande! Låter så inspirerande! Måste själv bli ordentligt i form tills inträdesproven för utbildningen för akutvårdare i vår. :) Du får jätte gärna skriva mer om detta, speciellt hur du äter, mina matvanor är inte de bästa, och de är ju faktiskt ganska svåra att bryta. Nu får det verkligen bli en förändring! :) Lycka till, och hoppas det håller i sig även då 8-veckors perioden är slut! :)

Lovisalynx

Alltså såååå inspirerande och roligt att läsa!! 😭😍❤ Är så stolt över dig och glad för din skull att det gått så bra hittills!
Du är BÄST! ❤

För min egen del är det fortfarande segt att komma igång. Äter nog hyfsat bra mat, och regelbundet, men det blir mkt godis. Och rör på mig knappt nåt alls :( Jag vet inte vad som tar emot att komma igång igen (har ju haft bra perioder förr?) Men...! Ska försöka sätta klockan tidigare imorgon och promenera FÖRE jobbet. Omg hur ska detta gå? Haha

Skulle gärna vilja veta mer hur du delar upp mängd och sånt i dina matportioner, för sånt har jag svårt med. Men vi kan ta det privat nån dag om du vill <3

ACIRES

Åh så himla härligt att höra! Jag har själv velat ta tag i detta ur länge som helst men vet inte var jag ska börja. Vad är det för online PT du signat upp dig? :)

Cilla

Så peppande att läsa! Jag brukade med börja morgonen med att träna men är så långt borta från det nu. Hoppas jag kan börja inom kort igen :)

Hanna

Tack Elin!
Står själv inför en liknande förändring efter lång tids sjukskrivning p.g.a. depression. Behövde verkligen läsa det här, att någon genomför denna förändring och mår bättre av den. Då kan jag fan också!

(Vill för övrigt också tipsa om boken "Hjärnstark" av Anders Hansen som mera förklarar de mentala fördelarna av fysisk träning. Väldigt positiv och motiverande bok.)

Vilma

Blir så inspirerad av att läsa detta! Jag håller på att kämpa mig ur en depression som totalt fuckade upp mina mat- och träningsvanor (ingen ork, ingen energi, ingen aptit men enormt sötsug, tröstätande och förlorad träningsglädje och så pågick det så länge att allt det där blev till vanor som fastnade stenhårt) och det är bättre nu men jag får kämpa så mycket mot mitt eget huvud att jag mest bara vill gråta ibland. Men kanske lyckas jag ta tag i saker nu när vintern är över.

Netti Starby

Vad härligt att du mår så bra nu och jag har funderat länge på att börja med något liknande. Efter att jag läste ditt inlägg blev jag ännu mera peppad! <3 Kramis

Lisa

Detta var befriande att läsa på något sätt! Tack ☺ Det känns som att du har ett sådant vettigt fokus - inte en massa prat om vikt, storlekar, recept, kalorier, fitness och annat som jag bara är så LESS på att matas med jämt.. Du vill må bra och du arbetar aktivt för att nå dit. Utan en massa krav på prestationer. Som du skriver, detta stresssamhälle är skit, och vi måste hitta ett sunt sätt att hantera det. Du är en inspirationskälla Elin! 💜

jenny

Det är så inspirerande att höra allt du skriver. Din blogg är verkligen så fantastisk, jag känner hur du just nu bara vibrerar av förändring som är positiv. Jag blir upplyft av att läsa detta, jag har problem med depression och ångest och lyckas aldrig träffa den rätta psykologen osv och att se din energi och din livsglädje får mig att vilja också. Fortsätta träna, fortsätta gå upp tidigt och tänka på livet på ett ljust sätt. Det är så upplyftande!! & när ska en sluta tro att saker är hopplöst bara för att det inte funkat innan? En förändring kan ske, alltid! Tack för att du delar med dig, det betyder verkligen så mycket!! :) Kram och lycka till!

Isabella

Härligt!! Bra jobbat!!:-) Jag undrar om du vill avslöja vilken PT online som du har anlitat? Jag har googlat och googlat, men inte kommit fram till något:)

Håkan

Härligt att läsa att det går så bra för dig, och att du hittat ditt sätt att vara fysiskt aktiv. Stort lycka till i fortsättningen!

Emma

Bra jobbat Elin! :) Du skriver så bra och klokt! Kram!! <3

Wilda

Så ödmjukt och fint skrivet. Och peppande och inspirerande till tusen! Jag behöver verkligen få till nya rutiner nu och även om det inte är någon katastrof så är det ändå något som inte känns helt hundra. Jag lever med kronisk smärta, men det betyder ju inte att jag inte behöver träna och äta bra - tvärtom. Kanske ännu viktigare för mig. Jag hade en period när jag började ta hand om min kropp för första gången för några år sedan - när den var helt nedbruten och svag av år av svält och överträning - och den självkänsla som skapades av att göra mig stark och frisk längtar jag tillbaka till. Jag känner den varje gång jag tränar eller lagar ett ordentligt mål mat så jag vet ju att jag behöver det. Tack för att du påminde mig om det. Med små steg kommer förändringen.

Anonym

Hej Elin! Snubblade in på din blogg igen efter en härrans massa år!

Kunde inte gå förbi utan att önska dig all lycka till med din förändring!!
Der kommer du fixa galant, även om det kommer finnas uppförsbackar!
Heja dig!

Kram på dig!

Linda - The pink grapefruit

Vad fint att det har funkat så bra för dig! Har också fått höra att jag måste ut och röra på mig. Det är det eller medicinering för att bli av med min depression, och medicin slipper jag gärna. Jag får nog ta och ställa klockan nu i helgen och testa detta.

Hur lång tid tog det för dig innan du kom in i rutinen och det faktiskt kändes bra att stiga upp och gå ut så tidigt? Eller var det okej redan första dagen?

Alice

Hej!
Hejar på dig så himla mycket! Du är grym!

Kan du skriva lite mer om skillnaden i kosten? Gäller det endast att äta regelbundet osv till en början? Eller är det speciella recept med saker du får äta/inte äta?

Kram!

Mie Jensen

Åh vad härligt att du mår så mycket bättre! Jag var sjukskriven från skolan 2015-2016 pga depression och upptäckte löpning i somras, man mår verkligen mycket bättre! Köpte nya löparskor igår så nu ska jag ta tag i löpningen igen. Blev ännu mer taggad när jag läste detta inlägget, du är en riktigt bra inspiration!

Johanna

Så fantastiskt att läsa! Du är grym <3 har följt dig i många många år. Tyvärr inte hunnit titta in lika mycket senaste året som jag velat, men försöker titta in då och då. Och att få läsa detta och vilken förändring du gjort och att du mår så bra är härligt att få höra! <3
Jag gjorde min förändring i början på förra året. Efter ett uppvaknande att vikten hade börjat gå överstyr, dåliga matvanor och stress och ångestsymtom(igen). Nu sitter jag här lite mer än ett år senare 25kg lättare, mycket bättre matvanor och rutiner och ett mycket lättare sinne. Även om det kommer bakslag ibland, så har jag ändå hittat ett sätt att snabbt komma tillbaka på rätt bana. Promenaderna är det som får mig att funka. Som du skriver man har ju alltid vetat och få höra att motion är bästa medicinen - men inte alltid så självklart att ta tag i och få in rutinen när man inte mår bra. Men när man väl gör det, vilken upptäckt och lycka! <3

Kram och lycka till!

Rebecca

Vilket fint inlägg. Tack för att du delar med dig. <3

Erika

Åh vad fint! Blev himla inspirerad av ditt inlägg. Lider själv av återkommande depressioner och ångest sedan flera år... Hamnat i ett tröstätande - och så mår man sämre för att kroppen mår sämre, och så fortsätter det bara nedåt.

Blir varm i hjärtat av att läsa såna här solskenshistorier.
Ska försöka göra likadant som du! <3

Katta Bucketlife

Jäklar, blir så sjukt inspirerad av att läsa detta! Och så himla glad för din skull. Vilken otrolig känsla att känna.

Jag är lite där du var innan - alltså jag försöker vara ute mycket och äter inte så mkt skräpmat och sånt, men jag kommer inte upp på morgnarna, är trött typ hela dagen för jag sover dåligt ganska ofta.

Känner nu att jag kanske ska tvinga upp mig själv tidigare. Jag älskar ju verkligen att börja dagen med soluppgång och den där ensam-med-världen-känslan, men det var längesen jag orkade.

TACK för inspirationen och se till att tacka dig själv massor!

Elsa

Wow vilken härlig läsning, fick typ pulshöjning och let's-do-all-the-things-I-never-did-feeling. Man förtjänar verkligen att ha en välmående kropp! Glad för din skull.

LN

Nejmen sådär ja. Nu fick jag motivationen att ta tag i det här! Ställer klockan på 06.00 imorrn så hinner jag ut och gå en halvtimme innan jag måste börja preppa för jobbet. Tänker att det blir lättare ju mer rutin det blir. Tack för inspirationen!

/Ellen.

SSANNAALICIA

Jag älskar när du skriver sådana här inlägg. Det är så intressant att få höra vad du tänker och att du faktiskt har lyckats med din förändring!

Malin

Åh vad glad jag blir - dels för att detta ju gett den förbättring du behövde och hade hoppats på men också för att du ville dela med dig av dina intryck och din upplevelse so far. Tror att många människor såhär till våren känner press att förbättra sig själva men glömmer att det är på det intre planet man faktiskt kan bäst läka sig själv med träning och näringsrik mat. Har precis hämtat mig från utbrändhet och börjar komma in i en mer riktig vardag sen jag flyttade och bytte jobb för att komma undan den extrema stress jag upplevde tidigare. Nu har jag precis börjat lägga in träning och bättre matvanor i min nya vardag också och tycker det är spännande och inspirerande att läsa om ditt projekt. Jag har mitt eget på gång och känner mig starkare och piggare för varje dag som går.

rebecka ölander

Åh det är så himla himla härligt att höra dig ta bort fokus från prestationer och andras krav, och verkligen lyssna till dig själv och dina behov!! Så inspirerande och VIKTIGT att ta till sig, "träning" och sunt levande kan idag så himla lätt förvandlas till något man gör för att det på något sätt förväntas av en. Underbart att detta funkar för dig (peppar peppar!). Det visar också mig, en som ogillat träning och sport starkt under hela uppväxten, att även jag kanske kan röra på mig och leva sunt ;)

made by mary

Men goding, tack för länken och ännu viktigare; vad glad jag är för din skull!! <3 Har också kämpat med liknande saker, det vet du ju, och har också börjat se lite framgångar. För mig har drivkraften varit hälsa. Tidigare har jag alltid haft andra "baktankar" och då har det alltid gått åt hel*ete förr eller senare. Men nu är det helt annorlunda. Vill ge dig en stor kram! <3

ps. du måste faktiskt komma och hälsa på i sommar ;)

Victoria

Även om det säkert inte är din mening så låter du som om du var sponsrad av något hälsoföretag. Jag gillar verkligen dig och din blogg, och det är ju fantastiskt om du varit lite nere men nu börjar må bättre. Men jag stör mig på videos där andemeningen är att man blir lycklig bara man skaffar rutiner och lägger bort chipsen, för det är inte så enkelt.
Med det sagt så önskar jag dig lycka till och hoppas att du får fortsätta må bra 🙂

Victoria

Även om det säkert inte är din mening så låter du som om du var sponsrad av något hälsoföretag. Jag gillar verkligen dig och din blogg, och det är ju fantastiskt om du varit lite nere men nu börjar må bättre. Men jag stör mig på videos där andemeningen är att man blir lycklig bara man skaffar rutiner och lägger bort chipsen, för det är inte så enkelt.
Med det sagt så önskar jag dig lycka till och hoppas att du får fortsätta må bra 🙂